ZIEMIA
Każda podróż rozpoczyna się od pierwszego kroku.
Postaw go dobrze, a w podróży będzie ci sprzyjało szczęście.
Postaw go źle, a zakończy się ona klęską.
-- Tao Shinsei




     W Księdze Ziemi znajdziecie wszystkie informacje niezbędne do tego, aby rozpocząć grę, historię i mitologię świata, a także opis jego obyczajów, kultury i organizacji politycznej. Nawet jeśli oglądaliście kiedyś "Shoguna", koniecznie przeczytajcie tę księgę. Dowiecie się z niej wielu ciekawych i pouczających rzeczy, przykładowo jak przyjmować prezenty, jak wiele pełzających, pływających i wielonogich stworzeń człowiek jest w stanie zjeść, jak ustrzec się od koszmarów sennych będąc Rokugańczykiem i na czym tak naprawdę polega bushido, czyli honorowy kodeks samuraja. Oczywiście nie zapomniano też wyjaśnieć, kto też właściwie jest czyim wasalem i komu należy się kłaniać (i jak głęboko), żeby nie narazić się na konieczność wpakowania sobie kilkunastu centymetrów żelaza w brzuch. Tak, Rokugan to świat o twardych zasadach...

     Księgę rozpoczyna "Przewodnik po Rokuganie dla gajinów (czyli barbarzyńców o okrągłych oczach)", zawierający opisaną dość szczegółowo mitologię, która w Rokuganie ściśle łączy się z historią, mieszkańcy Cesarstwa przedkładają bowiem opowieści o przodkach nad dokładną historiografię. Z "Przewodnika" dowiedzieć się można jak powstał świat, skąd wzięli się pierwsi ludzie, kto zasiedlał Cesarstwo nim się pojawili i skąd wziął się obecny system polityczny i religijny. Kolejne podrozdziały opisują Cesarstwo takim, jakim jest w chwili obecnej, myliłby się jednak każdy, kto sądzi, że zawierają one przede wszystkim szczegóły geograficzne. Autorzy podręcznika przykładają (i słusznie) znacznie większą wagę do prezentacji społeczeństwa Szmaragdowego Cesarstwa, jego zwyczajów i zasad, którymi się rządzi. Ta właśnie część książki sprawia, że obca z początku kultura Rokuganu staje się znacznie bardziej zrozumiała, niż ma to miejsce w przypadku wielu systemów fantasy opartych na tradycji europejskiej. Z niej właśnie można się dowiedzieć jak ubierają się samuraje, co jedzą, gdzie mieszkają i jakimi słowami zwykli się witać. Księgę Ziemi zamykają zasady gry, podane "szybko i byle jak". Ten skrót to sama esencja mechaniki gry, po przeczytaniu której można właściwie zaczynać rozgrywkę; autorzy twierdzą, że bardziej szczegółowe reguły ubarwiają wprawdzie grę, nie są jednak niezbędne.


     Aby przejść bezpośrednio do opisów kolejnych ksiąg podręcznika, wybierz:





TORI
prezentuje