OGIEŃ
Kiedy dzierży go ręka, której ufasz, jest twoim sprzymierzeńcem.
Kiedy dzierży go ręka, której nie ufasz, staje się twoim wrogiem.
Naucz się drogi ognia, a poznasz drogę całego świata.
-- Tao Shinsei




     W Księdze Ognia znajduje się to, co sercu każdego turlacza najmilsze, czyli mechanika gry. Niestety, smakoszy niezliczonych tabelek pisanych drobnych drukiem oraz mistrzów arytmetyki pamięciowej czeka tu rozczarowanie -- żeby sobie pograć, wystarczy najprostsza umiejętność dodawania i kilka kostek-dziesiątek, a tabelka jest w zasadzie jedna... Na chętnych czekają jednak komplikacje związane z pojedynkami, kilka współczynników brzmiących wystarczająco tajemniczo, by wprawić w drżenie każdego gracza oraz (mniam, mniam) bogato zaopatrzona zbrojownia.

     Księga Ognia nie zaskakuje ani oryginalnym układem tekstu, ani walorami literackimi, dzięki czemu prezentowane tam twarde, rolplejowe konkrety są jasne i łatwe do przyswojenia. Mechanika "Legendy pięciu Kręgów" opiera się na rzutach kośćmi dziesięciościennymi w ilości równej wykorzystywanej cesze oraz stosownej umiejętności i zatrzymywaniu części z nich (równej wartości cechy). Aby nie popaść w przesadę autorzy sprytnie ograniczyli ilość kostek używanych podczas jednego testu do dziesięciu. Rzut uważa się za udany, jeśli suma wyników na zatrzymywanych kościach przewyższa poziom trudności, co samo w sobie nie jest szczególnie nowatorskie, towarzyszy temu jednak dość ciekawy system Podbić -- jeśli gracz uważa, że Poziom Trudności jest dlań za niski, może go dobrowolnie podnieść, by zwiększyć sukces, który zamierza odnieść.

     Rozdział poświęcony walce w otoczeniu rozlicznych przykładów szczegółowo prezentuje prostą i spójną mechanikę potyczek oraz dodatkowe zasady tyczące się pojedynków. Autorom udało się zachować nastrój znany z filmów samurajskich -- w czasie pojedynku dwóch wojowników staje naprzeciwko siebie, mierzy się wzrokiem, potem zaś, w nagłej eksplozji ruchu, obydwaj dobywają broni, wykonują błyskawiczne cięcia, po których jeden z nich wali się martwy na ziemię.
     Po rozdziale opisującym potyczki przychodzi kolej na walkę z udziałem wielu statystów -- system "Legendy pięciu Kręgów" proponuje prosty sposób rozgrywania bitew z udziałem tysięcy żołnierzy, pozwalający graczom wpływać na jej losy, Mistrzowi Gry zaś -- na bieżąco kontrolować sytuację na polu chwały. Księgę zamyka zbrojownia, w której znajdziemy opisy kilkudziesięciu rodzajów wschodniej broni tnącej, obuchowej i miotającej, opatrzone ilustracjami w tej samej skali, jak również rycinę przedstawiającą różne pancerze.


     Aby przejść bezpośrednio do opisów kolejnych ksiąg podręcznika, wybierz:





TORI
prezentuje