SUIEI
czyli pływanie w stylu samurajskim
Marek Mydel

      Samuraj, z racji swego statusu i funkcji pełnionej w społeczeństwie, musi charakteryzować się absolutną i stałą skutecznością we wszystkim, co robi, zwłaszcza w walce. Aby mógł tę skuteczność uzyskać, poddaje się ciągłym treningom oraz testuje swoje umiejętności w różnych warunkach. Nic więc dziwnego, że do grupy wielu ćwiczeń zostało włączone również pływanie. Nie jest to jednak takie pływanie, jakie można by sobie dziś wyobrazić - to sztuka o charakterze tak samo bojowym, jak np. jeździectwo. Ma na celu kształtowanie ducha, silnej woli i odwagi potrzebnej tak do walki z żywiołem wody, jak i z żywym przeciwnikiem. Poniżej przedstawiam w skrócie opis sztuki suiei i szkół obowiązujących na terenie Rokuganu. Chciałbym jeszcze nadmienić, że ten artykuł nie jest oficjalnym rozszerzeniem zasad gry "Legenda Pięciu Kręgów", a przedstawione w nim zasady są czysto opcjonalne i oparte na wiedzy i wyobraźni autora.
      Suiei to umiejętność, której naukę prowadzą dojo poszczególnych rodzin i klanów - w zależności od szkoły, może być uznana za Godną lub Bugei. Oczywiście uczą się jej tylko samuraje, głównie bushi. Jest wiele metod uprawiania suiei, wszystkie jednak łączy przywiązanie wagi do stałej pozycji w wodzie (poziomej, bocznej lub pionowej) oraz fakt, że pływa się zawsze w rynsztunku bojowym (daisho, lekka zbroja oraz łuk). Suiei wiąże się zwykle bezpośrednio z walką w, lub z wody, jak najszybszym pokonywaniem wszelkich przeszkód wodnych (najczęściej rzek) oraz uchronieniem katany przed dyshonorem uszkodzenia w wodzie (chyba, że używa się jej do walki w odmętach) - pływak trzyma zwykle jedną ręką miecz nad wodą, lub przy tsubie, by nie dostała się ona do wnętrza saya. Pragnę jeszcze nadmienić, iż shugenja znacznie rzadziej niż bushi korzystają z suiei, dlatego nie mogą wybrać tej umiejętności jako startowej, a wykupując pływanie samurajskie za punkty wolne płacą podwójnie - nauka suiei jest długotrwała i czasochłonna, a co najważniejsze, nie stanowi obowiązkowego elementu w wykształceniu samuraja, w przeciwieństwie do np. kenjutsu. Aby się go nauczyć, należy odwiedzać regularnie specjalne dojo rodziny, na co nie mogą sobie zwykle pozwolić shugenja.
      Umiejętność Suiei opiera się na Wytrzymałości i można ją wybrać zawsze podczas tworzenia postaci, wymieniając z inną umiejętnością Godną lub Bugei, lub wykupić normalnie za punkty dodatkowe. Wszystkie szkoły, poza wywodzącą się z Klanu Kraba, uczą pływać w lekkim pancerzu. Jeśli ktoś używa ciężkiej zbroi, to trudność testów (PT zwykle 15) zwiększa się o 10. Walka w wodzie i pod powierzchnią jest ograniczona wysokością suiei (wysokość stosownej umiejętności bugei ograniczona jest przez suiei, podobnie jak w przypadku jeździectwa). Pływanie mogą utrudnić również warunki pogodowe, siła prądu i tak dalej.
      Określona forma suiei jest związana z Klanem, samuraj może więc posiąść tajniki pływania w stylu innego rodu, wybierając zaletę Inna Szkoła. Posługując się nazwą technika, nie traktuję suiei jak Technik Szkół poszczególnych klanów.

Klan Feniksa.
      Szkołę rodziny Shiba przenika ezoteryczny charakter całego Klanu i naturalna inklinacja jej członków do magii. Opiera się ona na medytacji i wierze w jedność żywiołów, która pozwala osiągać nadnaturalne możliwości. Poza standardowymi umiejętnościami (styl poziomy) uczy:
      * "Nieprzenikniony żywioł" - krótkotrwały bieg po powierzchni wody; wydanie punktu Pustki i udany test Kręgu Wody + Suiei na PT20 pozwala przebiec 3 m (+1 m za podbicie), a w połączeniu z techniką Droga Feniksa umożliwia pokonanie większych dystansów (za każdy wydany punkt 3 m, z testem tylko za pierwszy odcinek).

Klan Jednorożca.
      Jak większość umiejętności Jednorożców, ich suiei w znacznej mierze bazuje na jeździe konnej - przepływanie, siedząc na końskim grzbiecie lub powodowanie koniem w wodzie. Liczy się też szybkość pokonywania przeszkód wodnych. Wszystkie rodziny poza standardowymi umiejętnościami (styl pionowy) uczą:
      * "Niepowstrzymany atak" - szarża konna z wody lub pokonanie w galopie przeszkody wodnej; jeśli koń ma oparcie dla kopyt, jeździec testuje Zręczność + Suiei na PT 5 za metr w wodzie, z której może od razu zaszarżować i przejść w galop, lub w szarży przejechać przez wodę.

Klan Kraba.
      Szkoła Hida wymaga ogromnej siły i wytrzymałości. Podobnie rzecz ma się z pływaniem, którego uczy się w pełnej zbroi i z bogatym rynsztunkiem. Poza standardowymi umiejętnościami (styl poziomy) uczy:
      * "Góra nie tonie" - pozwala pływać bez modyfikatora (+10 PT) w ciężkim pancerzu i z dodatkowym obciążeniem (do 3ch sztuk broni, ranny towarzysz etc.); dodatkowo, walczący w lub pod wodą Krab używa Siły zamiast Zręczności w rzutach na trafienie.

Klan Lwa.
      Jako jeden z najbardziej honorowych klanów, Lew kładzie w pływaniu nacisk na dbałość o broń oraz o oznaczenia poszczególnych oddziałów. Szkoła Matsu i Akodo utworzyły odrębne techniki suiei. Poza standardowymi umiejętnościami (styl boczny i poziomy) uczą:
      * "Honor ponad wszystkim" - rodzina Akodo troszczy się szczególnie o status katany jako duszy samuraja - jej adepci płynąc posługują się jedną ręką, w drugiej trzymając miecz; uczy się też przenoszenia przez wodę ciężkich sztandarów.
      * "Błyskawiczny atak" - rodzina Matsu znana jest ze swej żywiołowości - naucza samurajów, by nic nie stanęło im na przeszkodzie w jak najszybszym dotarciu do przeciwnika; technika suiei pozwala na szarżę pieszą przez lub z wody po udanym rzucie Siła + Suiei na PT5 + 5 za metr pokonany w wodzie, przy czym samuraj nie musi mieć oparcia dla nóg, by zacząć szarżę.

Klan Skorpiona.
      Znany z nietypowych i często uznawanych przez inne klany za niehonorowe metod, klan Skorpiona zdecydował się na nauczanie stylu suiei związanego ściśle z nurkowaniem i trudnym do zauważenia przepływaniem rzek i jezior. Na jego łonie rozwinęły się dwie szkoły:
      * "Potrafię pływać" - szkoła rodziny Bayushi naucza, poza standardowymi umiejętnościami (styl poziomy), pływania płytko pod wodą, bez wzburzania jej powierzchni; dodatkowo, samuraje posługują się jedną ręką, drugą przytrzymując katanę przy tsubie, co chroni ją przed wilgocią oraz umożliwia skuteczny atak na lądzie.
      * "Cień wody" - tajna szkoła ninja klanu Skorpiona nie uczy standardowych umiejętności - jej adepci specjalizują się w głębokim nurkowaniu, przebywaniu długo pod wodą (po 3 minutach test Kondycja + Suiei na PT10 i na +5 PT po każdej kolejnej minucie) oraz w bezszelestnym zanurzaniu się i wychodzeniu z wody.

Klan Smoka.
      Żyjące w górach Smoki mają do czynienia głównie z wodospadami, strumieniami oraz płytkimi rzekami. Dlatego zapoczątkowany przez mnichów Togashi i przejęty przez Mirumoto styl suiei zawiera zarówno elementy pływania, jak i skoków do wody. Poza standardowymi umiejętnościami (styl poziomy) szkoła Smoków uczy:
      * "Miękka woda" - skoki do płytkiej wody z dużych wysokości; zwykły skok testuje się na Zręczność + Suiei na PT20 - to rzut na skok z 10 m na wodę głębokości 2 m; PT modyfikują m.in. + 1 m głębokości = PT mniejszy o 10; +/- 1 m wysokości = PT większy/ mniejszy o 5; pancerz lekki +5 PT, zaś w ciężkim wykorzystanie tej techniki jest niemożliwe; głębokość minimalna wody to 1 metr.

Klan Żurawia.
      Najważniejszą cechą technik suiei klanu jest zachowanie finezji i precyzji walki, z której słyną rodziny Żurawia. Poza standardowymi umiejętnościami (pływanie pionowe lub poziome) szkoła suiei Kakita uczy:
      * "Mistrz żywiołów" - samuraj Żurawia potrafi dokonać jednej z najtrudniejszych rzeczy - walczyć zarówno wręcz, jak i na odległość z równą skutecznością w różnych warunkach; stosując pływanie pionowe z użyciem jedynie nóg i trzymając katanę w ustach może prowadzić ostrzał z łuku z PT zwiększonym o 5 (normalnie to niewykonalne); dodatkowo umiejętności Kenjutsu oraz Iaijutsu wykorzystywane w wodzie nie są ograniczone wysokością Suiei.

Pomniejsze klany.
      Spośród wszystkich pomniejszych klanów, tylko dwa najpotężniejsze i najbardziej znane zdołały wypracować techniki pływania o porównywalnej skuteczności do suiei Wielkich Klanów. Szkoły Osy oraz Modliszki poza standardowymi umiejętnościami (styl pionowy lub poziomy) uczą:
      * "Wodny łowca" - Osy szkołą najlepszych łuczników Rokuganu - potrafią prowadzić równie skuteczny ostrzał z wody i lądu; łowcy Os nie otrzymują ujemnych modyfikatorów do strzelania z wody, potrafią też wykorzystać swój pełny potencjał łuczniczy (od 2 Rangi tyle strzałów na turę ile wynosi Ranga) i płynąć nadal (choć wolno) do przodu, czym różnią się od Żurawi - stosują styl pionowy, związany z pracą samych nóg.
      * "Sługa sztormu" - Modliszki posiadają najlepszą flotę i najzręczniejszych marynarzy, jest to również klan typowo morski; samuraje szkoły mogą zignorować wszelkie ujemne modyfikatory wynikające ze złej pogody, silnych prądów etc., a także są obeznani w prowadzeniu abordażu nie z pokładu statku, ale bezpośrednio z wody.



TORI &
PORTAL

prezentują