Mony rodzin Rokuganu będą prezentowane w następującym układzie:

  1. Wizerunek monu;

  2. Rokugańska nazwa monu; wytłuszczona została nazwa elementu podstawowego, decydującego o tożsamości znaku;

  3. Polska nazwa monu; nie zawsze jest ona ścisłym tłumaczeniem poprzedniej, próbuje raczej zaadoptować rodzimą terminologię heraldyczną;

  4. Uwagi na temat pochodzenia i symboliki danego znaku.

  5. Zapis nazwiska rodziny znakami kanji.

  6. Znaczenie nazwiska.

  7. Czytanie (kunyomi - tradycyjne lub onyomi).

  8. Pochodzenie - tradycyjne, znaczeniowe lub mieszane, zgodnie z tekstem "Zapis i znaczenie nazwisk...".


ZE ZWOJÓW SEPPUN
KLAN ŻURAWIA

Marcin Tysler, Marek Mydel


      Klan Żurawia posługuje się monami zakorzenionymi głęboko w swojej tradycji. Przez szacunek dla swych założycieli, Żurawie eksponują w znakach rodowych liczbę trzy, nawiązującą do trzech podarków Pana Kakity, a także trzech rdzennych rodów Żurawia. Choć nikt nie kwestionuje równouprawnienia czwartej rodziny, Asahina, przez szacunek dla tradycji zwyczaj ten się nie zmienił. Stąd też mony Żurawi prawie zawsze mają w sobie coś troistego - podzielną przez trzy liczbę osi symetrii czy liczbę elementów zasadniczych, będącą wielokrotnością trzech.

Rodzina Doji


  1. yuki wa

  2. Płatek Śniegu

  3. Pani Doji i ci jej potomkowie, którzy przybrali jej nazwisko, wybrali Płatek Śniegu na pamiątkę słynnego spotkania z nieznajomym mnichem u bram Otosan Uchi. Płatek Śniegu symbolizuje piękno, niepowtarzalność i ulotność, tak bliskie rodzinie Doji.


  4. Dziecko, młody chłopiec

  5. Onyomi (douji)

  6. Znaczeniowe; Kami pani Doji przybrała takie imię ze względu na swoich wychowanków, czyli ludność Rokuganu - obdarzyła ich kulturą i nauczyła doceniać świat, stała się ich matką, a oni jej dziećmi.


Rodzina Kakita


  1. hidari mittsu tomoe

  2. Troisty Krąg

  3. Spadkobiercy Pana Kakity przyjęli za swój znak Troisty Krąg, wyrażający dewizę autora "Miecza": "Jeden człowiek, jeden miecz, jedno uderzenie". W symbolu rodu zawiera się przede wszystkim jedność tej trójcy, choć niektórzy dostrzegają w nim również symbol perfekcjonizmu rodziny Kakita.


  4. Pole ryżowe pośród drzew kaki

  5. Kunyomi

  6. Tradycyjne; gaj drzew kaki (japońska śliwa daktylowa, persymon) i pola ryżu - okolica w sam raz dla mistrza miecza, który przecież u zarania cywilizacji rokugańskiej był prawie takim samym człowiekiem jak wielu innych, wywodząc się z prostego ludu (klasa samurajska jeszcze wtedy nie istniała).


Rodzina Daidoji


  1. mittsu oi jugo mai sasa

  2. Trzy Gałęzie Bambusa

  3. Starożytny mędrzec rzekł: "Można przetrwać bez ryżu, nie sposób przetrwać bez bambusa", a każdy Żuraw skwapliwie temu przytaknie. Bambus, jako symbol skromności, stałości i wytrzymałości od niepamiętnych czasów oznacza Obrońców Doji. Nietrudno znaleźć tu również aluzję do ulubionej broni Żelaznych Żurawi - włóczni.


  4. Duże dziecko, starszy chłopiec

  5. Onyomi (daidouji)

  6. Znaczeniowe; jako że rodzina Daidoji to zbrojne ramię i obrońcy klanu Żurawia, muszą zajmować się swymi nieporadnymi podopiecznymi z innych rodzin - zgodnie z obowiązującą w Rokuganie hierarchią to starszy chłopiec opiekuje się i odpowiada za młodszego.


Rodzina Asahina


  1. yuki wa ni mittsu momo

  2. Płatek Śniegu i Trzy Pąki Brzoskwini

  3. Znak najmłodszej z rodzin Żurawia łączy w sobie mon rodziny Doji - Śnieżny Krąg i symbol rodu Isawa - Brzoskwinię. Przynależność do klanu Żurawia podkreśla potrójne wykorzystanie motywu podstawowego. Po dziś dzień znak rodziny Asahina przypomina dzieje miłości Isawa Asahiny i Doji Kiriko.


  4. Zieleń w porannym słońcu

  5. Kunyomi

  6. Mieszane; nazwa oddawać ma pacyfistyczny charakter tej rodziny shugenja, przypominać, jak ważna jest natura i jednocześnie uświadamiać, jak krucha, łatwa do zniszczenia, o czym najlepiej przekonał się założyciel rodziny niszcząc i paląc w gniewie ziemie Żurawia - imię paradoksalne dla mistrza żywiołu ognia, choć przeznaczenie pokazało jak trafne.




 
 


TORI
prezentuje