KOU - szczęście


NITEN
Opowieść o drodze dwóch mieczy, napisał Mirumoto Hojatsu.
John Wick, tłum. Marcin Chałubiec


      Poniższe fragmenty pochodzą ze sławnego traktatu szermierczego, napisanego przez syna pierwszego Mirumoto, Hojatsu. Jest on jedną z dwóch cieszących się największym poważaniem rozpraw na ten temat - drugą jest sławna księga Kakity, "Miecz", powstała w tym samym czasie. Choć Hojatsu nazwał swą technikę "Niten" [co znaczy "dwa miecze", "dwa nieba" albo "dwa niebiańskie miecze"], osoby spoza Klanu Smoka najczęściej zwą ją "techniką daisho". Poniższe wyjątki zawierają więcej filozofii i teorii niż techniki, ale zamieściliśmy też sławne "Pięć Pozycji", aby pokazać, jak olbrzymi wpływ na Cesarstwo wywarł Shinsei już kilka lat po swoim przybyciu. Znajdziecie tu też komentarze ucznia Hojatsu, Kijome, który nadał również tytuły poszczególnym rozdziałom, syn Mirumoto nie podzielił bowiem swego traktatu, nie nazwał poszczególnych jego części i nadał mu formę jednego, nieprzerwanego akapitu. Niektórzy uważają, że edycja Kijome "rozwodniła" tekst, inni zaś chwalą go za uporządkowanie wielkiego dokumentu. Jak powiedziałby sam Mirumoto, wasz osąd jest znacznie ważniejszy niż nasz.

Dlaczego ta szkoła zwie się Szkołą Dwóch Mieczy
      Spędziłem wiele lat w drodze, walczyłem w czterdziestu siedmiu pojedynkach i nigdy nie przegrałem. Stało się tak dlatego, że stosuję technikę, która nie ma korzeni w tradycji. Stosuję technikę, która przedkłada ruch nad zapamiętywanie. Moja szkoła zwie się niten, ponieważ używam obydwu mieczy, nie tylko katany. Ci, którzy pytają dlaczego, nie rozumieją mojego sposobu myślenia. Próbują wznieść dom mając gwoździe, ale nie mając młotka...

Postawa
      Twoja postawa nigdy nie powinna się zmieniać, ani z powodu pokoju, ani wojny. Naturalna, naturalna, naturalna! Sposób w jaki stoisz z mieczem w ręku jest taki sam, jak gdybyś stał z czarką herbaty. Jeżeli walczysz tak jak stoisz, twoja postawa jest naturalna i nie potrzebujesz przestawiać umysłu.
      Komentarz Kijome: Słowo, jakiego użył Mirumoto określając "postawę" brzmi "kamae" i oznacza pozę i pozycję, ale również przyjęło się tak nazywać szkołę. Wiele razy samuraj powie innemu, "Pokaż mi swoje kamae", ów zaś przyjmie postawę. Widząc ją spostrzegawczy samuraj może określić w jakiej szkole uczył się jego przeciwnik.
      "Przestawiać umysł". Wiele szkół uczy, że istnieje "umysł wojownika" i "umysł nie-wojownika". Hojatsu nie naucza takich nonsensów. Jeżeli ćwiczysz swój umysł, aby zawsze był bystry i zawsze w gotowości, kiedy inni "przestawiają umysł", ty jesteś gotowy , a oni martwi.


To, co pokazujesz
      Wśród nauk Shinsei są myśli o "tym, co pokazujesz" i "tym, czego nie pokazujesz". Strategia jest niczym innym jak wiedzą o tym, jak oszukiwać. Prawda leży w zabijaniu.
      Ćwicz okazywanie czegoś innego, niż to, co chcesz zrobić naprawdę. Ćwicz tak często, jak możesz, a kiedy zajdzie potrzeba, zrobisz to bez wysiłku czy koncentracji. Kiedy nadejdzie czas wyciągnięcia miecza, twój umysł nie powinien zajmować się niczym innym.
      Trzymaj miecze w niewłaściwy sposób, aby pokazać ignorancję i próżność, potem zaś wykorzystaj niedbały atak przeciwnika.

Dostrzeganie powierzchowności
      Nie daj się zwieść powierzchowności. Naucz się widzieć to, czego nie można zobaczyć. Obserwuj to, czego twój przeciwnik nie może przed tobą ukryć. Nie patrz mu w oczy. Oczy człowieka mogą cię okłamać. Spoglądaj na jego ramiona, jego brzuch, jego oddech. Obserwuj to wszystko. Miej otwarty umysł. Jedna z tych rzeczy może cię zwieść, jeśli jednak myślisz jasno, pozostałe nie zdołają cię oszukać. Musisz ćwiczyć to bez ustanku.

Uderzenie z duszy
      Kiedy uderzasz, uderzaj ze swej duszy. Myśl jest zbyt wolna. Duch nie zna czasu ani zawahania. Nic nie potrafi go rozproszyć. Zostaw umysł za sobą.
      Komentarz Kijome: Mirumoto użył słowa "ku" które ma wiele znaczeń. Może znaczyć "ducha", "pustkę" albo "nicość" (jest olbrzymia różnica między pustką a nicością). Shinsei wyjaśnia, że dusza jest "tam gdzie nie ma nic", gdzie"[działania] nie zakłócają emocje i myśli". Wyjaśnia, że percepcja jest zasłoną, przez którą widzimy wszechświat. Ciało jest niedoskonałe, więc percepcja również jest niedoskonała. Duch, który jest w kontakcie z pustką jest czysty i nie zaćmiewają go myśli i uczucia. "Uderzenie z ducha" znaczy więc uderzanie bez udziału percepcji i emocji.

Pozwól mu przejść
      Kiedy wróg naciera nagle i z dużą siłą, pozwól mu przejść obok.
      Krok w bok jest szybszy niż natarcie i ustawia cię w pozycji, w której negocjacje nic nie znaczą.

Świadomość
      Kiedy duch jest czysty, pozostaje w pełnej harmonii i zgodzie z żywiołami. Wtedy staniesz się mushin a twój duch stanie się jednością z całym wszechświatem i poznasz wszystkie pragnienia swego przeciwnika.
      Komentarz Kijome: "Mushin" znaczy "bez myśli" albo "bez umysłu". Kiedy ktoś jest "Mushin", jego duch działa bez myśli. Porzuć umysł, ponieważ umysł i ciało są powolne. Kiedy samuraj staje się Mushin, jest w styczności z wszystkimi żywiołami, w zgodzie z kosmicznym porządkiem. Zna swego przeciwnika lepiej, niż wróg zna samego siebie, tego ogranicza bowiem jego własna percepcja. Niektórzy nazywają to kime lub kiho: skupianie ki, siły życia.

Miecz - rzeka
      Bądź jak woda, która płynie bez początku i końca. Jeden ruch prowadzi do następnego. Rzeka może płynąć we wszystkich kierunkach jednocześnie. Poruszaj się jak rzeka, a zrozumiesz co mam na myśli.
      Komentarz Kijome: "Bądź jak woda". Są tacy, którzy wierzą, że jedno uderzenie rozstrzyga pojedynek. To nieprawda. To, co rozstrzyga pojedynek, rozgrywa się przed uderzeniem. Obserwuj swego przeciwnika. Jeśli jesteś pewien każdego ruchu, nigdy nie popełnisz błędu, nigdy nie stracisz równowagi i zawsze zwyciężysz.

Przewaga chodzenia
      Wiele szkół uczy "sekretnej techniki poruszania się". Ja nie mam żadnej sekretnej techniki. Jest tak jak powiedziałem, w mojej szkole wszystkie ruchy są naturalne.

Pięć pozycji
      Istnieje pięć pozycji, jedna dla każdego z żywiołów. Wszystkie one dają możliwość wyprowadzenia cięcia. Kiedy przyjmujesz pozycję, pozwól aby twój miecz spotkał miecz przeciwnika i użyj jego ruchu jak swojego. W każdej chwili masz możliwość uderzenia.
Pierwsza pozycja
      Miecz opiera się na brzuchu, a jego ostrze celuje w gardło przeciwnika. Nogi są rozstawione wygodnie i pewnie. Obie stopy są płaskie, możesz więc poruszyć się kiedy chcesz. Nigdy nie poruszaj się, kiedy musisz, tylko, kiedy chcesz. Krótki miecz spoczywa przy boku. Wróg będzie zaniepokojony twoją pewnością siebie.
Druga pozycja
      Miecz jest wzniesiony wysoko i spada na przeciwnika. Wielu sądzi, że siła ich ramion odpowiada za siłą cięcia. Mylą się. Miecz tnie. Nadgarstek tnie. Nigdy ramię. Drugi miecz jest przy ciele, by przechwycić cięcie przeciwnika, a następnie obrócić się korzystając z siły jego ciosu.
      Komentarz Kijome: "..korzystając z siły jego ciosu.". Przeciągnij ostrzem po ostrzu przeciwnika, kiedy on tnie, a poczujesz to. Jego szybkość może być twoją szybkością. Trzecia pozycja
      Miecz jest ustawiony nisko, naprzeciw lewej nogi. Kiedy przeciwnik uderza, unosimy miecz i pozwalamy jego rękom opaść na ostrze, kiedy my się cofamy. Przeciwnik tnie, my się cofamy.
Czwarta pozycja
      Miecz ustawiony jest nisko, naprzeciw prawej nogi. Kiedy przeciwnik uderza, poruszamy się tak, jakbyśmy wykonywali trzecią pozycję. Gdy będzie się strzegł i zareaguje prawidłowo, nasz nadgarstek przekręci się jak woda i uwolni głowę z jego ramion, a nasz krótki miecz dla pewności uderzy w jego broń. Pokaż jedną rzecz, mając zamiar zrobić inną. To jest Droga.
Piąta pozycja
      Długi miecz trzymamy za sobą, natomiast krótki przed sobą, spoczywający na pasie. Czekamy na ruch przeciwnika. Jeżeli zrobisz to właściwie, nigdy nie będziesz musiał się poruszyć. Przeciwnik widząc twą postawę będzie wiedział, że znasz Drogę. Czasem zwycięstwo osiągamy bez rozlewu kropli krwi.

Pięciu przeciwników
      Przeciwnika rozpoznasz dzięki jego słabości. Próżnego przeciwnika można oszukać pokorą. Niedbałego przeciwnika można pokonać szczegółami. Gniewnego przeciwnika można wytrącić z równowagi. Mało wytrzymały przeciwnik szybko się męczy. Tchórzliwy przeciwnik pokonuje się sam. Naucz się tego, a nigdy nie zostaniesz pokonany.

Koordynacja i rytm
      Istnieje wielka różnica między koordynacją a rytmem. Wiele szkół uczy rytmu. Ich techniki są jak muzyka, podzielone na takty. Moja szkoła uczy koordynacji. Uderzam pomiędzy momentami, w których przeciwnik liczy czas.
      Obserwuj przeciwnika uważnie. Jeżeli będziesz obserwował, on odkryje przed tobą swój rytm. Uderzaj, kiedy jego rytm nie pozwala mu działać. Uderzaj, kiedy on wierzy, że nie możesz tego zrobić. Okaż mu słabość a on zaszarżuje. Kiedy zaszarżuje, jest w twojej mocy.
      Ty też musisz nauczyć się liczyć.
      Musisz zrozumieć jego rytm.
      Jeżeli on oddycha na raz, przygotowuje się na dwa i uderza na trzy, uderzam pomiędzy raz i dwa.
      Komentarz Kijome: To jest właśnie prawdziwy "sekret" techniki Mirumoto, który stosuje się do wszystkiego, nie tylko szermierki. Poznaj rytm przeciwnika. Jeżeli go znasz, zawsze zwyciężysz.

Trzy możliwości
      Kiedy atakujesz wroga, istnieją trzy możliwości.
      Jeśli on uderza pierwszy, zabij go.
      Jeśli ty uderzasz pierwszy, zabij go.
      Jeśli uderzycie jednocześnie, zabij go.

Wiedza
      Ja nie wierzę, że mogę wygrać. Ja wiem, że wygram.
      Komentarz Kijome: Kiedy mój ojciec pokonał Ujimonę, powiedział mi potem: "był lepszym szermierzem, jego umiejętności i technika były lepsze od moich". Spytałem go: jak więc wygrałeś? Powiedział: "Ponieważ wiedziałem, że wygram, a on tego nie wiedział". Może nadejść chwila, w której technika i umiejętności cię zawiodą i jedyne na czym będziesz mógł polegać to twoja świadomość, że nigdy nie możesz zostać pokonany. Jeżeli w twym umyśle jest choć cień wątpliwości, zawiedziesz i zginiesz.



 
 


L5K PO
POLSKU: